Od 1 lipca 2021 obowiązują nowe przepisy dotyczące sposobu naliczania podatku VAT od sprzedaży internetowej niezależnie od tego, czy konsumenci dokonują zakupów od przedsiębiorców z UE czy spoza niej.

Do dnia 1 lipca 2021 r. towary importowane do UE o wartości poniżej 22 euro przez przedsiębiorstwa spoza UE były zwolnione z podatku VAT. Z dniem 1 lipca 2021 r. zwolnienie to zostało zniesione, tak więc VAT jest naliczany od wszystkich towarów wwożonych do UE – tak jak w przypadku towarów sprzedawanych przez przedsiębiorstwa z UE. Z badań i doświadczeń wynika, że zwolnienie to było nadużywane, ponieważ pozbawieni skrupułów sprzedawcy spoza UE nieprawidłowo etykietowali partie towarów, np. smartfony, aby skorzystać ze zwolnienia.

Obecnie sprzedawcy prowadzący handel elektroniczny muszą posiadać rejestrację VAT w każdym państwie członkowskim, w którym osiągają obroty przekraczające pewien ogólny próg, który różni się w zależności od kraju. Począwszy od 1 lipca te różne progi zostały zastąpione jednym wspólnym progiem unijnym w wysokości 10 000 euro, powyżej którego podatek VAT musi być płacony w państwie członkowskim, w którym dostarczane są towary. Aby uprościć życie przedsiębiorstwom i ułatwić im sprzedaż do innych państw członkowskich, sprzedawcy internetowi mogą zarejestrować się na portalu elektronicznym zwanym „punktem kompleksowej obsługi”, gdzie mogą dopełnić wszystkich obowiązków związanych z podatkiem VAT w odniesieniu do sprzedaży w całej UE. Próg w wysokości 10 000 euro ma już zastosowanie do usług elektronicznych sprzedawanych online od 2019 r.

Zamiast zmagać się ze skomplikowanymi procedurami w innych krajach, mogą oni dokonać rejestracji we własnym państwie członkowskim i we własnym języku. Po dokonaniu rejestracji detalista internetowy może zgłaszać i odprowadzać podatek VAT w punkcie kompleksowej obsługi w odniesieniu do całej sprzedaży w UE za pośrednictwem deklaracji kwartalnej. One Stop Shop zajmie się przekazaniem podatku VAT do odpowiedniego państwa członkowskiego.

W tym samym duchu, wprowadzenie punktu kompleksowej obsługi importu dla sprzedawców spoza UE pozwoli im na łatwą rejestrację do celów podatku VAT w UE i zapewni, że właściwa kwota podatku VAT trafi do państwa członkowskiego, w którym jest ostatecznie należna. Dla konsumentów oznacza to o wiele większą przejrzystość: przy zakupie od sprzedawcy lub platformy spoza UE zarejestrowanej w systemie punktów kompleksowej obsługi, podatek VAT powinien być częścią ceny płaconej sprzedawcy. Oznacza to koniec z telefonami od służb celnych lub kurierskich z prośbą o dodatkową opłatę, gdy towary dotrą do kraju, ponieważ podatek VAT został już zapłacony.

Więcej informacji na stronie: https://ec.europa.eu/taxation_customs/business/vat/vat-e-commerce_pl

prezentacja z webinarium „Pakiet VAT e-commerce”

 

powrót

KALENDARZ WYDARZEŃ

ENTERPRISE EUROPE NETWORK POLSKA WSCHODNIA
realizacja:
X

Strona korzysta z plikow cookies w celu realizacji uslug i zgodnie z Polityka plikow Cookies. Mozesz okreslic warunki przechowywania lub dostepu w Twojej przegladarce.