W dobie dynamicznego rozwoju technologii i upowszechnienia dostępu do Internetu handel elektroniczny (e-commerce) przestaje być dodatkiem do codziennej działalności biznesowej, a staje się istotnym elementem funkcjonowania przedsiębiorstw, umożliwiającym dotarcie do konsumentów z całego świata. Istotnym impulsem do rozwoju sektora e-commerce był wybuch pandemii COVID-19 w 2020 roku, który sprawił, że sprzedaż elektroniczna wzrosła w ujęciu globalnym o 25,7%[1] – co istotne, 65% konsumentów preferuje zakupy online, a aż 74% amerykańskich jak i europejskich[2] konsumentów będzie kontynuowało zakupy on-line, nawet po ustąpieniu pandemii. Zmiany w preferencjach konsumenckich spowodowane przez postępującą cyfryzację gospodarek i społeczeństw (a dodatkowo przyspieszoną przez pandemię) sprawia, że warto ująć transgraniczny handel elektroniczny (cross-border e-commerce) w strategii rozwoju firmy.
Marketplace to, najprościej rzecz ujmując, miejsce w Internecie, gdzie spotykają się sprzedający i kupujący, platforma sprzedażowa/zakupowa, będąca cyfrowym odpowiednikiem znanego wszystkim targowiska, gdzie w tym samym czasie kupujący ma dostęp do rozmaitych produktów od wielu sprzedawców[3]. W Polsce najpopularniejszą i najbardziej rozpoznawalną platformą sprzedażową jest Allegro, z którego skorzystało przynajmniej raz aż 89% spośród osób kupujących w sieci[4].
Jakie są plusy i minusy platform sprzedażowych?[5],[6],[7]
Czy w Europie platformy sprzedają?[8]
Konsumenci z Ameryki Północnej generują największy ruch na internetowych platformach handlowych, odnotowując 5,4 miliarda odwiedzin miesięcznie na 48 różnych platformach (mających co najmniej milion odwiedzin miesięcznie). Za nią plasuje się Europa, która ma największą liczbę różnych platform (57) i wygenerowało łącznie ponad 3,8 miliarda odwiedzin przez europejskich kupujących. Warto tutaj zauważyć, że rynek platform sprzedażowych w Europie odpowiada za niemal połowę całości sprzedaży w Internecie, osiągając w 2022 poziom 200 miliardów dolarów (o 50 miliardów więcej niż szacowano w 2021 i dwukrotnie więcej, niż wyniosła sprzedaż w 2020 roku). Niemniej jest to rynek niejednorodny – dla przykładu, 64% sprzedaży w UK odbywa się za pośrednictwem platform, podczas gdy w Hiszpanii, Włoszech i Polsce wartość ta jest bliższa 50%. Z kolei w Grecji platformy sprzedażowe odpowiadają za mniej niż 1% całej sprzedaży elektronicznej (co może byś spowodowane tym, że aż 57% greckich e-konsumentów zrezygnuje z zakupu na stronie, która nie jest w ich ojczystym języku[9], a aż 80% preferuje zakupy online w greckich e-sklepach[10] – co w pewnym stopniu dyskwalifikuje Amazon czy eBay na tym rynku). Pomimo takiego zróżnicowania wśród Europejczyków widoczne jest coraz chętniejsze korzystanie z platform sprzedażowych. Wpływa na to zarówno koszt, jak i wygoda zakupów na platformie, o których wspomniano powyżej w tabeli.
Przed podjęciem decyzji o formie wejścia na rynek zagraniczny (własny sklep internetowy vs platforma sprzedażowa/marketplace) warto dokładnie rozważyć swoje możliwości (finansowe, czasowe, kadrowe), plusy i minusy każdego z dostępnych rozwiązań, jak również charakterystykę rynku oraz oferowanego przez nas produktu i grup docelowych, do których chcemy dotrzeć.
Platforma sprzedażowa może być dobrym rozwiązaniem dla firmy, która chciałaby przetestować zainteresowanie swoim produktem na rynku docelowym bez ponoszenia dużych kosztów i ogromnego ryzyka całego przedsięwzięcia. Platforma sprzedażowa upraszcza procesy biznesowe, redukuje koszty[14] i ryzyka do minimum, a przy okazji zapewnia dostęp do znaczącej liczby klientów, którzy chętnie i ufnie korzystają z dobrodziejstw danej platformy. Taka forma sprzedaży może być świetnym źródłem informacji nt. rynku i zapotrzebowania na nasz produkt oraz klientów i ich preferencji zakupowych[15], a przez to doskonałym wstępem do szerszej ekspansji na rynkach zagranicznych. Potwierdzają to wyniki badania przeprowadzonego przez Strix[16], które mówią, że 84% firm, które otworzyły się na nowe rynki online w minionym 2021 roku, są już aktywne na co najmniej 5 innych rynkach zagranicznych.
Łukasz Sakowski, Główny specjalista ds. współpracy międzynarodowej
Kontakt: Enterprise Europe Network, Podlaska Fundacja Rozwoju Regionalnego
e-mail: een@pfrr.pl tel. +48 696302706
[1] https://fitsmallbusiness.com/ecommerce-statistics/
[2] https://ecommercenews.eu/74-of-europeans-wont-reduce-online-shopping/
[3] https://zdobywcysieci.pl/wiedza/marketplace-co-to-jest/
[4] https://www.wiadomoscihandlowe.pl/artykul/sprzedaz-na-platformach-marketpace-stanowi-ponad-60-proc-globalnego-rynku-e-commerce-raport
[5] https://gs1pl.org/app/uploads/2022/02/Elektroniczne_platformy_sprzedazowe_marketplace_y_w_Polsce.pdf
[6] https://www.ideo.pl/e-commerce/wiedza/transgraniczny-e-commerce,113.html
[7] https://www.ifirma.pl/blog/jaki-jest-wplyw-marketplaces-na-handel-transgraniczny.html
[8] https://internetretailing.net/reports/european-marketplaces-report/european-marketplaces-market-report-2022/
[10] https://china-cee.eu/2022/03/01/greece-economy-briefing-the-rapid-growth-of-e-commerce-in-greece/
[11] https://www.webretailer.com/marketplaces-worldwide/online-marketplaces/
[12] https://www.webretailer.com/marketplaces-worldwide/online-marketplaces/
[13] https://gs1pl.org/app/uploads/2022/08/raport_marketplace.pdf
[14] https://eizba.pl/cross-border-e-commerce-czyli-jak-sprzedawac-za-granica/
[15] https://marekkich.pl/sztuka-ecommerce/065-cross-border-e-commerce-jak-sprzedawac-za-granica-justyna-skorupska/#jak-najlepiej-wyjsc-na-rynki-zagraniczne
[16] https://pl.strix.net/poradniki/raport-e-commerce-za-granica-czyli-szanse-polskiego-cross-border
powrót