OECD (Organizacja Współpracy Gospodarczej i Rozwoju) określa innowacje jako:
Dobrą definicję proponuje agencja Enterprise Ireland, która mówi, że „innowacyjność to wykorzystanie nowych pomysłów z sukcesem”. Gdy połączymy to z ciekawym spostrzeżeniem dokonanym na podstawie własnych obserwacji przez firmę Deloitte, że „wynalazcy zamieniają gotówkę w nowe pomysły, ale innowatorzy zamieniają nowe pomysły w gotówkę”, zaczynamy zupełnie inaczej rozumieć to słowo.
Nie wystarczy jednak wymyślić, trzeba tym jeszcze zarządzać. Profesjonalne zarządzanie innowacjami niesie za sobą wiele korzyści, wśród których można wymienić m.in.:
Firmy odnoszące sukcesy w obszarze innowacji są świadome potrzeby ciągłego analizowania procesów zachodzących zarówno w przedsiębiorstwie jak i w jego otoczeniu. Dzięki temu firma może szybko reagować na pojawiające się szanse i zagrożenia rynkowe, co w konsekwencji zwiększa prawdopodobieństwo sukcesu biznesowego.
W jednym ze swoich raportów firma Deloitte przedstawiła prosty schemat pokazujący jak postępować aby wdrażanie innowacji przyniosło wymierne korzyści:
Nasz gdański partner Sieci donosi na swojej stronie, iż „długoletnie badania wskazują, że ponad 50% firm, które nie wdrażają innowacji upada przed upływem 10 lat.” To pokazuje jak ważne jest podążanie z duchem czasu i wdrażanie różnego rodzaju innowacji nawet jeśli nasza firma szczyci się swoją długą historią i tradycjami.
Oczywiście zmiana w firmie może (ale nie musi) być kosztownym przedsięwzięciem, ponieważ pochłania zasoby, może zakłócić działalność handlową, może prowadzić do niepewności i wielu trudności.
Zamierzonym efektem, zwrotem z tej inwestycji w zmianę, jest jednak lepsza wydajność komercyjna uzyskana dzięki oszczędnościom, większej niezawodności, lepszym marżom i rozszerzonym rynkom.
Mając bardziej rozwinięty system innowacji w firmie, można zaplanować i zminimalizować koszty, skrócić terminy realizacji zleceń a także zwiększyć prawdopodobieństwo pomyślnych wyników komercyjnych.
Innowacyjność może wnieść wartość dodaną w całym biznesie – zapewnić lepsze wyniki firmy, zadowolenie zarówno pracowników jak i klientów i ostatecznie wzrost rentowności.
Jako finalną odpowiedź na pytanie czy warto, pozwolę sobie po raz kolejny zacytować firmę Deloitte: „Jeżeli nie jesteś innowacyjny, Twoi konkurenci szybko cię prześcigną.”
Aby ocenić poziom i sposób podejścia do innowacyjności w firmie, należy prześledzić jak przebiega proces od samego początku, czyli od wychwytywania potrzeb klienta czy odbiorcy, przez generowanie pomysłów i rozwój koncepcji, aż do etapu wdrożenia.
W odpowiedzi na potrzeby firm agencja Enterprise Ireland opracowała narzędzie Innovation Health Check (IHC). Tzw. audyt innowacyjności zakłada kompleksowe podejście do oceny poziomu zarządzania innowacjami w ramach 6 aspektów:
Korzyści płynących z tej weryfikacji jest wiele, a między innymi:
Do wspomnianego w artykule narzędzia Innovation Health Check mają dostęp wszystkie instytucje będące członkami sieci Enterprise Europe Network. Zapraszamy zatem do kontaktu, jeśli chcecie spojrzeć na Waszą firmę pod nowym innowacyjnym kątem.
Agnieszka Domańska – senior expert,
Kierownik projektu Enterprise Europe Network
Centrum Współpracy z Otoczeniem Społeczno-Gospodarczym
Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie