Niezależnie od tego, czy przygotowujesz się do pozyskania finansowania od funduszy venture capital czy aniołów biznesu, będziesz potrzebować naprawdę dobry pitch deck. To kluczowe narzędzie służące do pozyskania funduszy na każdym etapie rozwoju startupu.

Co to jest pitch deck i jaki jest jego cel?

Pitch deck to krótka prezentacja zawierająca kluczowe informacje na temat Twojej firmy.  Celem pitch decka jest wzbudzenie zainteresowania  i umówienie się na kolejne spotkanie z inwestorem, które ma doprowadzić do inwestycji. Inwestor potrzebuje konkretów – opowiedz jaki problem rozwiązujesz i dla kogo go rozwiązujesz, jak duży jest twój rynek i co sprawia, że Twój zespół jest wiarygodny?

Inwestor przegląda setki ofert każdego dnia, naprawdę masz tylko jedną szansę na zrobienie pierwszego wrażenia. Co więc możesz więc zrobić aby przykuć jego uwagę?

Opowiedz historię

Najlepsze pitch decki zaczynają się od wciągającej historii. Wielu założycieli zakłada firmę, aby rozwiązać problem, który ich dotknął. Opowiedz tę historię. Zyskasz dużo większe zainteresowanie, jeśli zaczniesz prezentację od osobistego doświadczenia, z którym Twoi odbiorcy będą mogli się utożsamić. Ludzie pamiętają emocje bardziej niż liczby.

Jakie elementy powinien zawierać Twój pitch deck?

Każdy pitch deck powinien zawierać ok 8-12 kluczowych slajdów. Nie ma idealnego modelu pitch decka, nie ma  jednej właściwej kolejności slajdów. Jednym z najbardziej popularnych szablonów jest pitch deck stworzony przez słynny fundusz Sequoia Capital

Wprowadzenie: Opisz co robisz – w jednym zdaniu np. „Mint to szybki i łatwy sposób śledzenia wydatków online”. Inwestor musi zobaczyć dlaczego on lub inni potrzebują Twojego produktu/usługi.

Problem: To jest Twoja szansa na nawiązanie kontaktu. Jasno określ problem, który rozwiązujesz. Dlaczego Twój problem wymaga rozwiązania? Opowiedz o tym jak natknąłeś się na ten problem. Podaj kilka przykładów z życia. Im bardziej realny problem tym większa szansa na wsparcie inwestorów.

Rozwiązanie: Nie skupiaj się na swoim produkcie, tylko na swoich klientach i problemach, z którymi się borykają. Jeśli to możliwe używaj obrazów. W jaki sposób klienci skorzystają z Twojego produktu? Jak rozwiązuje on przedstawiony wcześniej problem w najbardziej efektywny sposób?

Dlaczego teraz: Co sprawia, że ten moment jest właściwy do wprowadzenia Twojego rozwiązania na rynek? Dlaczego Twoje rozwiązanie nie zostało opracowane wcześniej?

Wielkość rynku: Niesprawdzony rynek to ogromne ryzyko dla  inwestora. Przeprowadź porządną analizę rynku. Czy zajmujesz się dużym, rozwijającym się rynkiem? Ile ludzie/firmy wydają obecnie na rynku? – nie przesadzaj, bądź konkretny i przedstaw realne dane. Oszacuj rynek docelowy całkowity (TAM), rynek docelowy dostępny (SAM) oraz rynek docelowy firmy (SOM).

Konkurencja: Zawsze masz konkurencję – nawet jeśli myślisz, że tworzysz zupełnie nowy rynek. Kim są Twoi bezpośredni i pośredni konkurenci? Czym się od nich różnisz i dlaczego klienci wybiorą właśnie Ciebie? Czy masz atrakcyjny produkt, który zapewni trwałą przewagę konkurencyjną? Pokaż, że masz plan na wygraną.

Produkt/technologia: Opisz swój produkt i technologię, która za nim stoi. Na ile jest unikalny i trudny do skopiowania, co go wyróżnia?

Model biznesowy: Wyjaśnij jak będziesz zarabiać pieniądze. Jak planujesz przyciągnąć uwagę klientów? Jak będzie wyglądał Twój proces sprzedaży?

Zespół: Inwestor musi uwierzyć w Ciebie i Twoją zdolność do prowadzenia firmy. Dlaczego Ty i Twój zespół jesteście odpowiednimi ludźmi aby przekształcić ten pomysł w duży, dochodowy biznes.? Jakie macie doświadczenie i wiedzę, której nie mają inni? Czy zespół jest komplementarny, czy ma lidera i sprzedawcę, osobę od technologii i osobę od marketingu?

Trakcja: Udowodnij, że klienci kochają Twój produkt i są gotowi za niego zapłacić.

Finanse: Przedstaw prosty model  pokazujący ile pieniędzy możesz zarobić w ciągu najbliższych 3-5 lat (sprzedaż, całkowita liczba klientów, łączne wydatki i zyski)

Inwestycja: Poproś o potrzebne pieniądze i wyjaśnij, co z nimi zrobisz.

Przygotowując pitch deck, zachowaj prostotę i przejrzystość: używaj obrazów, grafik i wykresów, ogranicz liczbę słów, nie podawaj zbyt wielu szczegółów.

Zobacz jak wyglądają pitch decki start-upów, które otrzymały już finansowanie: 15 great pitch decks; 35+ best pitch decks.

Skorzystaj z pomocy doradcy

Upewnij się, że Twój pitch deck będzie dobrze zrozumiany przez inwestora. Treść powinna być jasna i czytelna, w przeciwnym wypadku stracisz szansę na spotkanie. Poproś o feedback eksperta. Umów się na bezpłatną konsultację z naszym doradcą  Enterprise Europe Network.

Jeśli szukasz informacji na temat efektywnego poszukiwania inwestora znajdziesz je w bezpłatnym e-booku Polskiego Funduszu Rozwoju

 

Magdalena Pętlak – Konsultant Enterprise Europe Network

Warmińsko-Mazurska Agencja Rozwoju Regionalnego S.A. w Olsztynie

powrót
Udostępnij post
  • Facebook
  • Twitter
  • Pinterest

KALENDARZ WYDARZEŃ

ENTERPRISE EUROPE NETWORK POLSKA WSCHODNIA
realizacja:
X

Strona korzysta z plikow cookies w celu realizacji uslug i zgodnie z Polityka plikow Cookies. Mozesz okreslic warunki przechowywania lub dostepu w Twojej przegladarce.