Punktami styku MŚP z cyfryzacją są technologie informacyjno – komunikacyjne (ICT), cyfrowe kompetencje pracowników, a nierzadko wydzielanie i zlecanie zadań podmiotom zewnętrznym (np. agencjom reklamowym, biurom księgowym, fakturowanie).
Kompetencje cyfrowe pracowników mają niezwykle istotne znaczenie dla przedsiębiorstw. Zespół pracowników wyposażonych w kompetencje cyfrowe to oszczędność czasu i pieniędzy oraz wypracowywanie zysków. Ale nie tylko. To wręcz współczesny must have przedsiębiorstw, z uwagi na dynamiczny rozwoju gospodarek i społeczeństw cyfrowych, które kształtują rzeczywistość biznesową, jak np.:
- nowe technologie ICT (AI, VR, AR, Cloud computing, 5G, Big data, Blockchain, itp.);
- nowe trendy biznesowe (nowe modele biznesowe);
- nowe trendy gospodarcze (globalizacja pracy, platformizacja pracy, masowa indywidualizacja);
- usieciowienie i datyfikacja (IoT, IoE, sieci społecznościowe, inne);
- cyberbezpieczeństwo;
- dezinformacja.
Co to są kompetencje cyfrowe?
E-kompetencje są także ściśle związane z obecnością przedsiębiorstw w Sieci. Przy czym obecność tę dobrze rozumieć szeroko, tj. należy ją utożsamiać zarówno z lokalnością, jak i globalnością, która jest istotna przy internacjonalizacji działalności firmy.
Z punktu widzenia firmy, a także osób na rynku pracy, istotne jest posiadanie zarówno twardych, jak i miękkich umiejętności cyfrowych. Pamiętajcie jednak, że kompetencje cyfrowe to nie programowanie!
Kompetencje cyfrowe to:
- obsługa urządzeń ICT (zarówno stacjonarnych, jak i mobilnych),
- obsługa systemów, np. do zarządzania relacjami z klientami (customer relationship management, CRM),
- wykorzystanie Internetu w pracy,
- umiejętność wyszukiwania informacji, ich organizowania i porządkowania,
- generowanie i analizowanie danych,
- korzystanie z narzędzi analitycznych,
- komunikowanie się i współpraca,
- umiejętność pracy zdalnej lub w zespołach rozproszonych,
- umiejętność korzystania z mediów (np. prowadzenie strony internetowej, konta na portalu społecznościowym lub ogłaszanie swoich usług na portalu),
- umiejętność tworzenia treści cyfrowych (także graficznych),
- bezpieczeństwo (w tym komfort cyfrowy i kompetencje związane z cyberbezpieczeństwem),
- kwestie dotyczące własności intelektualnej,
- rozwiązywanie problemów,
- krytyczne myślenie.
Jakie korzyści niosą ze sobą e-kompetencje?
Zgodnie z katalogiem kompetencji cyfrowych małych firm, e-kompetencje pracowników w Internecie są istotne w aż 6 kluczowych obszarach obecności firmy w Sieci, takich, jak:
- sprzedaż (np. prezentowanie produktu lub usługi w celach sprzedażowych; realizowanie transakcji finansowych, wspieranie proces sprzedaży, dostęp do danych sprzedażowych);
- komunikacja i promocja (zapewnianie widoczności i wyszukiwania firmy w sieci, komunikowanie z klientami, prowadzenie działań promocyjnych);
- klient (gromadzenie wiedzy o klientach, analizowanie wypowiedzi klientów, nawiązywanie i utrzymywanie relacji z klientami, budowanie lojalności klientów);
- produkt lub usługa (wspieranie procesu wykonywania produktu lub usługi, tworzenie bazy wiedzy o produktach lub usługach, określanie zakresu oferowanych produktów i usług);
- rynek i konkurencja (gromadzenie wiedzy o rynku, posiadanie wiedzy o branży, posiadanie informacji o ofercie konkurencji);
- prowadzenie firmy (zarządzanie dokumentami firmy, kierowanie współpracą zespołu i współpraca z kontrahentami, komunikowanie się z zespołem i kontrahentami, zarządzanie finansami firmy, kontrolowanie zasobów kadrowych).
Błędem byłoby zakładanie, że idealny pracownik powinien posiadać wszystkie ww. umiejętności. Na podstawie rozeznania w zakresach kompetencji cyfrowych warto pokusić się o stworzenie katalogu kompetencji cyfrowych na miarę własnej firmy.
Agnieszka Jasińska – Senior Consultant
Warmińsko-Mazurska Agencja Rozwoju Regionalnego S.A. w Olsztynie
powrót