POLSKA | KONSORCJUM POLSKA WSCHODNIA

Punktami styku MŚP z cyfryzacją są technologie informacyjno – komunikacyjne (ICT), cyfrowe kompetencje pracowników, a nierzadko wydzielanie i zlecanie zadań podmiotom zewnętrznym (np. agencjom reklamowym, biurom księgowym, fakturowanie). 

Kompetencje cyfrowe pracowników mają niezwykle istotne znaczenie dla przedsiębiorstw. Zespół pracowników wyposażonych w kompetencje cyfrowe to oszczędność czasu i pieniędzy oraz wypracowywanie zysków. Ale nie tylko. To wręcz współczesny must have przedsiębiorstw, z uwagi na dynamiczny rozwoju gospodarek i społeczeństw cyfrowych, które kształtują rzeczywistość biznesową, jak np.:  

  • nowe technologie ICT (AI, VR, AR, Cloud computing, 5G, Big data, Blockchain, itp.); 
  • nowe trendy biznesowe (nowe modele biznesowe);
  • nowe trendy gospodarcze (globalizacja pracy, platformizacja pracy, masowa indywidualizacja);
  • usieciowienie i datyfikacja (IoT, IoE, sieci społecznościowe, inne);
  • cyberbezpieczeństwo;
  • dezinformacja. 

Co to są kompetencje cyfrowe?

E-kompetencje są także ściśle związane z obecnością przedsiębiorstw w Sieci. Przy czym obecność tę dobrze rozumieć szeroko, tj. należy ją utożsamiać zarówno z lokalnością, jak i globalnością, która jest istotna przy internacjonalizacji działalności firmy. 

Z punktu widzenia firmy, a także osób na rynku pracy, istotne jest posiadanie zarówno twardych, jak i miękkich umiejętności cyfrowych. Pamiętajcie jednak, że kompetencje cyfrowe to nie programowanie!

Kompetencje cyfrowe to:

  • obsługa urządzeń ICT (zarówno stacjonarnych, jak i mobilnych), 
  • obsługa systemów, np. do zarządzania relacjami z klientami (customer relationship management, CRM), 
  • wykorzystanie Internetu w pracy,
  • umiejętność wyszukiwania informacji, ich organizowania i porządkowania,
  • generowanie i analizowanie danych, 
  • korzystanie z narzędzi analitycznych, 
  • komunikowanie się i współpraca,
  • umiejętność pracy zdalnej lub w zespołach rozproszonych,
  • umiejętność korzystania z mediów (np. prowadzenie strony internetowej, konta na portalu społecznościowym lub ogłaszanie swoich usług na portalu),
  • umiejętność tworzenia treści cyfrowych (także graficznych),
  • bezpieczeństwo (w tym komfort cyfrowy i kompetencje związane z cyberbezpieczeństwem),
  • kwestie dotyczące własności intelektualnej,
  • rozwiązywanie problemów,
  • krytyczne myślenie.

Jakie korzyści niosą ze sobą e-kompetencje?

Zgodnie z katalogiem kompetencji cyfrowych małych firm, e-kompetencje pracowników w Internecie są istotne w aż 6 kluczowych obszarach obecności firmy w Sieci, takich, jak: 

  • sprzedaż (np. prezentowanie produktu lub usługi w celach sprzedażowych; realizowanie transakcji finansowych, wspieranie proces sprzedaży, dostęp do danych sprzedażowych);
  • komunikacja i promocja (zapewnianie widoczności i wyszukiwania firmy w sieci, komunikowanie z klientami, prowadzenie działań promocyjnych);
  • klient (gromadzenie wiedzy o klientach, analizowanie wypowiedzi klientów, nawiązywanie i utrzymywanie relacji z klientami, budowanie lojalności klientów);
  • produkt lub usługa (wspieranie procesu wykonywania produktu lub usługi, tworzenie bazy wiedzy o produktach lub usługach, określanie zakresu oferowanych produktów i usług);
  • rynek i konkurencja (gromadzenie wiedzy o rynku, posiadanie wiedzy o branży, posiadanie informacji o ofercie konkurencji);
  • prowadzenie firmy (zarządzanie dokumentami firmy, kierowanie współpracą zespołu i współpraca z kontrahentami, komunikowanie się z zespołem i kontrahentami, zarządzanie finansami firmy, kontrolowanie zasobów kadrowych). 

Błędem byłoby zakładanie, że idealny pracownik powinien posiadać wszystkie ww. umiejętności. Na podstawie rozeznania w zakresach kompetencji cyfrowych warto pokusić się o stworzenie katalogu kompetencji cyfrowych na miarę własnej firmy. 

 

Agnieszka Jasińska – Senior Consultant
Warmińsko-Mazurska Agencja Rozwoju Regionalnego S.A. w Olsztynie

 

powrót
Udostępnij post
  • Facebook
  • Twitter
  • Pinterest

KALENDARZ WYDARZEŃ

ENTERPRISE EUROPE NETWORK POLSKA WSCHODNIA
realizacja:
X

Strona korzysta z plikow cookies w celu realizacji uslug i zgodnie z Polityka plikow Cookies. Mozesz okreslic warunki przechowywania lub dostepu w Twojej przegladarce.