Poszukując nowych klientów czy partnerów warto pamiętać, że dzisiejszy marketing i biznes to rynek relacji. Budowanie więzi to podstawa sukcesu. Można to robić poprzez pokazywanie się w mediach, aktywne prowadzenie profilu firmy na mediach społecznościowych czy uczestniczenie w targach. Nic jednak nie zastąpi osobistych spotkań, poznawania ludzi
i budowania bezpośrednich relacji.
W najprostszych słowach networking polega na tworzeniu i pielęgnowaniu znajomości w biznesie, najlepiej oczywiście twarzą w twarz. Takie „przyjaźnie” mogą pomóc osiągnąć sukces w biznesie. Warto jednak pamiętać o jednej kluczowej rzeczy – żeby tak się stało nie można myśleć tylko o sobie, trzeba też wspierać innych a inni odwdzięczą się tym samym – cennymi kontaktami, poleceniami itp.
Chociaż na pierwszy rzut oka networking wygląda na coś prostego, to jednak jest kilka rzeczy, które warto mieć na uwadze:
Sama obecność na spotkaniach networkingowych nie wystarczy, o zdobyte kontakty trzeba dbać. Oto trzy podpowiedzi jak to zrobić:
I na koniec dwie niezwykle ważne rady. Po pierwsze, pamiętaj, że networking to proces a nie jednorazowa akcja – żeby przyniósł planowane rezultaty, musisz „bywać” w biznesowym światku regularnie. Po drugie, nie zapominaj, że budowanie kontaktów przyniesie zyski i oczekiwane rezultaty tylko wtedy gdy działasz uczciwie – nie udawaj kogoś kim nie jesteś i mów wprost czego potrzebujesz.
Do zobaczenia przy kawie!
Autor:
Agnieszka Domańska
Ośrodek Enterprise Europe Network
Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie
Centrum Innowacji i Transferu Technologii
Centrum Badań i Projektów
powrót