Poszukując nowych klientów czy partnerów warto pamiętać, że dzisiejszy marketing i biznes to rynek relacji. Budowanie więzi to podstawa sukcesu. Można to robić poprzez pokazywanie się w mediach, aktywne prowadzenie profilu firmy na mediach społecznościowych czy uczestniczenie w targach. Nic jednak nie zastąpi osobistych spotkań, poznawania ludzi
i budowania bezpośrednich relacji.

W najprostszych słowach networking polega na tworzeniu i pielęgnowaniu znajomości w biznesie, najlepiej oczywiście twarzą w twarz. Takie „przyjaźnie” mogą pomóc osiągnąć sukces w biznesie. Warto jednak pamiętać o jednej kluczowej rzeczy – żeby tak się stało nie można myśleć tylko o sobie, trzeba też wspierać innych a inni odwdzięczą się tym samym – cennymi kontaktami, poleceniami itp.


ZRÓB TO DOBRZE

Chociaż na pierwszy rzut oka networking wygląda na coś prostego, to jednak jest kilka rzeczy, które warto mieć na uwadze:

  • Cel udziału w spotkaniu – czy chodzi o znalezienie kontrahenta, dostawcy czy może rozwiązania problemu, z którym być może borykała się już wcześniej inna podobna firma? Zastanów się jakiego wsparcia potrzebujesz.
  • Prezentacja firmy – na każdym spotkaniu uczestnicy przedstawiają się mając na to zazwyczaj 3 minuty. Treści dużo, czasu mało – przygotuj się, przećwicz prezentację, niech zapadnie w pamięć innym uczestnikom spotkania.
  • Pierwsze wrażenie – nie tylko firma ma być zapamiętywalna ale również Ty. Pierwsze wrażenie robi się tylko raz, pomocna może okazać się charyzma, otwartość i umiejętność aktywnego słuchania. A możesz masz coś co Cię wyróżnia – hollywoodzki uśmiech, kolorowe skarpetki, pisanie piórem?
  • Wizytówki – nie zapomnij zabrać ich ze sobą! Wymiana wizytówek to pewnego rodzaju rytuał biznesowy, który mówi wprost „zadzwoń do mnie”. Przy następnym kontakcie możesz powołać się na to spotkanie a rozmowa od razu potoczy się lepiej.


I CO DALEJ

Sama obecność na spotkaniach networkingowych nie wystarczy, o zdobyte kontakty trzeba dbać. Oto trzy podpowiedzi jak to zrobić:

  • Umów się na spotkanie z każdą osobą, z którą rozmawiałeś/aś. Zadzwoń lub napisz maila (najlepiej w ciągu dwóch dni od spotkania) – wspólna kawa da Ci kolejną możliwość na budowanie relacji.
  • Podsumuj ustalenia i plany wynikające z ważniejszych rozmów i prześlij je mailem do swojego rozmówcy. Takie konkluzje mogą być świetnym punktem wyjściowym do dalszych rozmów.
  • Indywidualne spotkania ponetworkingowe to nie tylko czas na zacieśnianie więzi i ploteczki. Celem nadrzędnym jest robienie wspólnych biznesów więc zastanów się jakim pomysłem możesz podzielić się ze swoim rozmówcą.

I na koniec dwie niezwykle ważne rady. Po pierwsze, pamiętaj, że networking to proces a nie jednorazowa akcja – żeby przyniósł planowane rezultaty, musisz „bywać” w biznesowym światku regularnie. Po drugie, nie zapominaj, że budowanie kontaktów przyniesie zyski i oczekiwane rezultaty tylko wtedy gdy działasz uczciwie – nie udawaj kogoś kim nie jesteś i mów wprost czego potrzebujesz.

Do zobaczenia przy kawie!

Autor:

Agnieszka Domańska
Ośrodek Enterprise Europe Network 
Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie

Centrum Innowacji i Transferu Technologii
Centrum Badań i Projektów

 

powrót
Udostępnij post
  • Facebook
  • Twitter
  • Pinterest

KALENDARZ WYDARZEŃ

ENTERPRISE EUROPE NETWORK POLSKA WSCHODNIA
realizacja:
X

Strona korzysta z plikow cookies w celu realizacji uslug i zgodnie z Polityka plikow Cookies. Mozesz okreslic warunki przechowywania lub dostepu w Twojej przegladarce.